W ramach projektu „Twórczo Innowacyjnie Kreatywnie – sukces przez rozwój” realizowanego w Liceum Ogólnokształcącym Nr II im. Leona Kruczkowskiego w Morągu, dofinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w każdy czwartek lutego odbywały się 1,5 godzinne warsztaty dla grupy 10 rodziców uczniów klas licealnych na temat kompetencji wychowawczych rodziców.
Głównym celem warsztatów był rozwój kompetencji wychowawczych rodziców, a mianowicie poznanie podstaw teoretycznych dotyczących właściwych postaw rodzicielskich, ćwiczenie umiejętności efektywnej komunikacji z dziećmi oraz zastosowanie w praktyce omówionych technik porozumiewania się i postaw wobec dzieci. Ponadto, zajęcia miały na celu uświadomienie uczestnikom, jak ogromną rolę pełni rodzic w rozwoju dziecka oraz w jego wyborach edukacyjno-zawodowych.
Pierwsze 3 spotkania prowadzone były przez panią pedagog Alicję Śledź i dotyczyły następujących zagadnień:
- Czym są kompetencje wychowawcze?
- Umiejętność rozpoznawania i wyrażania uczuć
- Aktywne słuchanie
- Bariery komunikacyjne
- Komunikaty „ty”/ „ja”
- Konstruktywna pochwała i krytyka
- Uwalnianie dzieci od etykiet
- Zachęcanie dzieci do współpracy i samodzielności
Program warsztatów opierał się na koncepcji „Wychowania bez porażek” T. Gordona i stanowił adaptację amerykańskiego warsztatu A. Faber i E. Mazlish „Jak słuchać, żeby dzieci
do nas mówiły, jak mówić, żeby dzieci nas słuchały”.
Ostatnie spotkanie prowadzone było przez doradcę zawodowego-panią Agnieszkę Kosiewicz i dotyczyło ważnej roli rodzica w rozwoju osobistym, edukacyjnym i zawodowym dziecka. Poza tym omówiono następujące zagadnienia:
- Mocne i słabe strony dziecka. Jak je poznać?- Drzewo mocy.
- Wpływ rodzica na wybory edukacyjno-zawodowe dziecka. Korzystanie z portali z zakresu doradztwa zawodowego – „Mapa karier”.
- Możliwości kształcenia po ukończeniu liceum ogólnokształcącego.
- Rodzic jako mentor, towarzysz.
Zajęcia miały charakter warsztatów składających się z krótkich omówień i wprowadzeń teoretycznych, a ich istotą były aktywne formy pracy tj.: ćwiczenia, scenki, burze mózgów (doświadczanie przez uczestnictwo), praca w podgrupach, wypowiedzi na forum. Cennym elementem uczącym okazała się wymiana doświadczeń między uczestnikami oraz praktyczne wypróbowywanie nowych umiejętności w postaci zadań domowych.