UCZNIOWIE ZSL W GRECJI
W RAMACH
PROJEKTU ERASMUS+
(Numer: 2021-2-PL01-KA122-SCH-000041896; Tytuł: Europejska mobilność -drogą do osobistego rozwoju uczniów!)
oraz
PMU PO WER
(Numer: 2021-1-PMU-4345; Tytuł: Edukacja bez granic-Rozwój kompetencji kluczowych)
W dniach 18.09 – 1.10.2022 r. uczniowie Zespołu Szkół Licealnych brali udział w mobilności – wyjeździe do Grecji w ramach dwóch projektów finansowanych z funduszy Unii Europejskiej. W sumie wyjechało 50 uczniów i 8 nauczycieli – 30 uczniów i 4 nauczycieli w ramach projektu Erasmus+ i 20 uczniów oraz 4 nauczycieli w ramach projektu PMU PO WER.
Podróż autokarem w jedną stronę trwała ponad 30 godzin, w trakcie których przemierzyliśmy wiele kilometrów przejeżdżając przez Słowację, Węgry, Serbię, Macedonię Północną, aż do Katerini Paralii w Grecji.
Zakwaterowani byliśmy w Hotelu Giannoulis, w kilkuosobowych pokojach. Hotel położony jest w przepięknej, spokojnej okolicy, przy samej plaży, gdzie z jednej strony mogliśmy podziwiać masyw Olimpu, a z drugiej Morze Egejskie.
W ciągu 2 tygodni mobilności zrealizowaliśmy następujące działania projektowe:
- poznaliśmy historię, geografię, kulturę oraz kuchnię grecką w trakcie zajęć w szkole oraz centrach szkoleniowych
- zgłębiliśmy wiedzę na temat starożytnej Grecji, mitologii greckiej, greckich bogów
- poznaliśmy naszych greckich rówieśników, którzy pokazali nam swoją szkołę i omówili grecki system edukacji
- prezentowaliśmy greckim uczniom i nauczycielom najważniejsze informacje na temat Polski, naszego regionu, Morąga, a także naszej szkoły, systemu edukacji w Polsce oraz kuchni polskiej
- mieliśmy okazję porównać polski i grecki system edukacji, polską i grecką kuchnię, a także kulturę i zwyczaje – poznaliśmy różnice i podobieństwa między naszymi krajami
- przeprowadzaliśmy sondaże uliczne wśród Greków na temat kuchni greckiej oraz wiedzy o Polsce
- uczyliśmy się tradycyjnych greckich tańców, tj. Zorba, Sirtaka, Rembetiko
- prezentowaliśmy naszym greckim rówieśnikom polskie tańce, tj. Polonez, a także Belgijka
- w pobliskim miasteczku przeprowadzaliśmy rozmowy/wywiady z Grekami, którzy musieli między innymi przedstawić nam swoje ulubione miejsca w Grecji, nauczyć nas tańca czy przedstawić ulubioną piosenkę
- zorganizowaliśmy Igrzyska Olimpijskie na plaży, gdzie odbyły się zawody w siatkówkę, piłkę nożną, zbijaka, ringo i biegi krótkodystansowe
- kosztowaliśmy tradycyjne greckie potrawy tj. souvlaki, mousaka, sałatka grecka, loukumi, baklava
- w jednym z najstarszych amfiteatrów greckich w mieście Dion zaprezentowaliśmy w grupach spektakle teatralne przedstawiające mity greckie, do czego przygotowywaliśmy się ponad tydzień
- wzięliśmy udział w zajęciach kulinarnych w restauracji, gdzie uczyliśmy się przygotowywać jedno z tradycyjnych greckich dań- mousakę, którą następnie kosztowaliśmy
- uczestniczyliśmy w zajęciach językowych, by poznać podstawy języka greckiego
- braliśmy udział w Familiadzie –quizie o Grecji
- stworzyliśmy słownik polsko-grecko-angielski
- opracowaliśmy książkę kucharską z przepisami dań greckich
- założyliśmy także fanpage naszych projektów na Facebooku, na których codziennie relacjonowaliśmy działania, umieszczaliśmy zdjęcia oraz filmiki
- organizowaliśmy również zajęcia integracyjne, kąpiele w morzu, poranny jogging, podziwianie wschodów słońca, ognisko na plaży, karaoke, tańce zorby i sirtaki
- w trakcie całego pobytu tworzyliśmy filmy z mobilności, przygotowywaliśmy prezentacje i inne materiały na temat Grecji i naszych aktywności
- pracowaliśmy zarówno indywidualnie, jak i w parach i grupach
- na koniec otrzymaliśmy Certyfiakty poświadczające udział w mobilności
Oprócz zadań projektowych, realizowaliśmy także program kulturowy, w trakcie którego zwiedziliśmy następujące miejsca:
- miasteczko Litochoro, położone na wzgórzach Olimpu, gdzie wędrowaliśmy wzdłuż wąwozu, na końcu którego znajdował się wodospad Zeusa, pod którym wyżłobione były Wanny Afrodyty
- miasteczko górskie Stary Panteleimon
- Katerini
- Paralia Katerini
- Leptokaria
- wyspa Skiathos, gdzie wspięliśmy się urokliwymi uliczkami na punkt widokowy, z którego rozciągały się zapierające dech w piersiach widoki na góry i morze; tam też odwiedziliśmy jedną z najpiękniejszych plaż w Grecji- plażę Koukounaries; w trakcie kilkugodzinnego rejsu statkiem bawiliśmy się tańcząc w rytmach greckiej muzyki, a niektórzy z nas widzieli delfiny płynące zaraz przy naszym statku
- Meteory, wiszące na formacjach skalnych klasztory – zwiedziliśmy jeden z największych znajdujących się tam klasztorów – klasztor Varlaam; odwiedziliśmy pracownię ikon, gdzie zaprezentowano nam proces ich tworzenia; udaliśmy się także na punkt widokowy, z którego rozciągał się oszałamiający widok na góry, formacje skalne, na których znajdują się klasztory; poznaliśmy historię prawosławia, klasztorów, życie mnichów, architekturę kościołów prawosławnych
- Ruiny Zamku w Platamonas, który został wzniesiony w XI w przez Krzyżowców
Dzięki udziałowi w mobilności i działaniach projektowych:
- rozwinęliśmy nasze kompetencje w zakresie wielojęzyczności – ponieważ w trakcie całej mobilności posługiwaliśmy się językiem angielskim w trakcie prezentacji, konwersacji z greckimi uczniami i lokalnymi mieszkańcami, przygotowywania materiałów projektowych; przełamaliśmy bariery językowe; wykorzystaliśmy w praktyce wiedzę i umiejętności z zakresu języka angielskiego; wzrosła nasza świadomość potrzeby nauki języków obcych; wzrosła nasza motywacja do nauki języków;wzbogaciliśmy słownictwo z języka nagielskiego o terminy i wyrażenia związane ze straożytną Grecją, kuchnią, kulturą, geografią grecką; poznaliśmy, ćwiczyliśmy podstawowe zwroty w j. greckim;
- rozwinęliśmy nasze kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się tj. wiara we własne możliwości, samoakceptacja, radzenie sobie ze stresem i trudnymi emocjami, autoprezentacja, samodzielność, umiejętności organizacyjne, zarządzanie sobą w czasie, umiejętność pracy w grupie międzynarodowej, efektywna komunikacja, asertywność, współpraca z osobami o różnych poglądach, tolerancja, umiejętność uczenia się, budowanie relacji międzyludzkich opartych na poszanowaniu innych kultur i wartości, oswojenie ze środowiskiem międzynarodowym;
- rozwinęliśmy nasze kompetencje cyfrowe poprzez tworzenie materiałów projektowych z wykorzystaniem komputera, Internetu, różnorodnych programów i aplikacji; przygotowanie i obróbka zdjęć i filmów; wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji z Internetu;
- wzrosła także nasza świadomość europejskiej różnorodności kulturowej i językowej;
Lista uczestników projektu Erasmus+
Opiekunowie: Jan Horbacz, Krystyna Horbacz, Dorota Pietkiewicz, Daniel Łoszkowski
Uczniowie:
- Aleksandra Fila 4a
- Aleksandra Jurysta 4b
- Aleksandra Kocięda 4b
- Amelia Maśnik 4b
- Bartosz Podgórski 4a
- Cyprian Maszczyk 2t
- Dominika Rowicka 4a
- Eliza Seweryn 4a
- Ewa Kacprzyk 2b
- Filip Piasecki 4a
- Jakub Machliński 4tp
- Joanna Masiuk 4b
- Julia Szuba 4b
- Julia Wiśniewska 2a
- Kornelia Wierzbicka 3b
- Maksymilian Rybski 4b
- Marcelina Maśnik 4b
- Martyna Rutkowska 2a
- Mateusz Chołołowicz 3a
- Mateusz Gołowicz 4a
- Natalia Żółtowska 3a
- Olaf Brynda 3t
- Olgierd Karpacz 4a
- Paweł Krajewski 4a
- Radosław Maj 4a
- Sara Kocoń 3a
- Wiktoria Bukowska 3a
- Wiktoria Król 2a
- Zofia Sapieja 3b
- Zuzanna Kowalczyk 2a
Lista uczestników projektu PMU PO WER
Opiekunowie: Alicja Śledź, Marta Rybska, Agnieszka Kochanowska, Kazimierz Dudek
Uczniowie:
- Anna Nalikowska 4b
- Barbara Grzegrzółka 2a
- Bartosz Ułasowicz 2b
- Dominika Dybikowska 4a
- Julia Ciulak 4tp
- Julia Klepczyńska 3a
- Julia Król 3a
- Julia Siejka 4a
- Laura Wojciechowska 3a
- Maciej Terlecki 4tp
- Małgorzata Guziak 2a
- Michał Rybski 2a
- Natalia Figlant 4tp
- Patrycja Niemanowska 2a
- Paulina Słoma 3a
- Roksana Brejnak 4b
- Stanisław Czapliński 2b
- Tomasz Kaczmarek 2a
- Wiktoria Ayed Ali 2b
- Yaryna Khomenko 2t
Nasze projektowe fanpage znajdują się pod poniższymi linkami:
-Erasmus+ https://www.facebook.com/profile.php?id=100086124035895
-PMU PO WER https://www.facebook.com/profile.php?id=100085641536007
Alicja Śledź – koordynator projektów
Galeria:
Filmy