WYJAZD UCZNIÓW ZSL DO GRECJI W RAMACH PROJEKTU ERASMUS+ ORAZ PMU PO WER


UCZNIOWIE ZSL W GRECJI

W RAMACH

PROJEKTU ERASMUS+

(Numer: 2021-2-PL01-KA122-SCH-000041896; Tytuł: Europejska mobilność -drogą do osobistego rozwoju uczniów!)

oraz

PMU PO WER

(Numer: 2021-1-PMU-4345; Tytuł: Edukacja bez granic-Rozwój kompetencji kluczowych)

 

W dniach 18.09 – 1.10.2022 r. uczniowie Zespołu Szkół Licealnych brali udział w mobilności – wyjeździe do Grecji w ramach dwóch projektów finansowanych z funduszy Unii Europejskiej. W sumie wyjechało 50 uczniów i 8 nauczycieli – 30 uczniów i 4 nauczycieli w ramach projektu Erasmus+ i 20 uczniów oraz 4 nauczycieli w ramach projektu PMU PO WER.

Podróż autokarem w jedną stronę trwała ponad 30 godzin, w trakcie których przemierzyliśmy wiele kilometrów przejeżdżając przez Słowację, Węgry, Serbię, Macedonię Północną, aż do Katerini Paralii w Grecji.

Zakwaterowani byliśmy w Hotelu Giannoulis, w kilkuosobowych pokojach. Hotel położony jest w przepięknej, spokojnej okolicy, przy samej plaży, gdzie z jednej strony mogliśmy podziwiać masyw Olimpu, a z drugiej Morze Egejskie.

W ciągu 2 tygodni mobilności zrealizowaliśmy następujące działania projektowe:

  • poznaliśmy historię, geografię, kulturę oraz kuchnię grecką w trakcie zajęć w szkole oraz centrach szkoleniowych
  • zgłębiliśmy wiedzę na temat starożytnej Grecji, mitologii greckiej, greckich bogów
  • poznaliśmy naszych greckich rówieśników, którzy pokazali nam swoją szkołę i omówili grecki system edukacji
  • prezentowaliśmy greckim uczniom i nauczycielom najważniejsze informacje na temat Polski, naszego regionu, Morąga, a także naszej szkoły, systemu edukacji w Polsce oraz kuchni polskiej
  • mieliśmy okazję porównać polski i grecki system edukacji, polską i grecką kuchnię, a także kulturę i zwyczaje – poznaliśmy różnice i podobieństwa między naszymi krajami
  • przeprowadzaliśmy sondaże uliczne wśród Greków na temat kuchni greckiej oraz wiedzy o Polsce
  • uczyliśmy się tradycyjnych greckich tańców, tj. Zorba, Sirtaka, Rembetiko
  • prezentowaliśmy naszym greckim rówieśnikom polskie tańce, tj. Polonez, a także Belgijka
  • w pobliskim miasteczku przeprowadzaliśmy rozmowy/wywiady z Grekami, którzy musieli między innymi przedstawić nam swoje ulubione miejsca w Grecji, nauczyć nas tańca czy przedstawić ulubioną piosenkę
  • zorganizowaliśmy Igrzyska Olimpijskie na plaży, gdzie odbyły się zawody w siatkówkę, piłkę nożną, zbijaka, ringo i biegi krótkodystansowe
  • kosztowaliśmy tradycyjne greckie potrawy tj. souvlaki, mousaka, sałatka grecka, loukumi, baklava
  • w jednym z najstarszych amfiteatrów greckich w mieście Dion zaprezentowaliśmy w grupach spektakle teatralne przedstawiające mity greckie, do czego przygotowywaliśmy się ponad tydzień
  • wzięliśmy udział w zajęciach kulinarnych w restauracji, gdzie uczyliśmy się przygotowywać jedno z tradycyjnych greckich dań- mousakę, którą następnie kosztowaliśmy
  • uczestniczyliśmy w zajęciach językowych, by poznać podstawy języka greckiego
  • braliśmy udział w Familiadzie –quizie o Grecji
  • stworzyliśmy słownik polsko-grecko-angielski
  • opracowaliśmy książkę kucharską z przepisami dań greckich
  • założyliśmy także fanpage naszych projektów na Facebooku, na których codziennie relacjonowaliśmy działania, umieszczaliśmy zdjęcia oraz filmiki
  • organizowaliśmy również zajęcia integracyjne, kąpiele w morzu, poranny jogging, podziwianie wschodów słońca, ognisko na plaży, karaoke, tańce zorby i sirtaki
  • w trakcie całego pobytu tworzyliśmy filmy z mobilności, przygotowywaliśmy prezentacje i inne materiały na temat Grecji i naszych aktywności
  • pracowaliśmy zarówno indywidualnie, jak i w parach i grupach
  • na koniec otrzymaliśmy Certyfiakty poświadczające udział w mobilności

Oprócz zadań projektowych, realizowaliśmy także program kulturowy, w trakcie którego zwiedziliśmy następujące miejsca:

  • miasteczko Litochoro, położone na wzgórzach Olimpu, gdzie wędrowaliśmy wzdłuż wąwozu, na końcu którego znajdował się wodospad Zeusa, pod którym wyżłobione były Wanny Afrodyty
  • miasteczko górskie Stary Panteleimon
  • Katerini
  • Paralia Katerini
  • Leptokaria
  • wyspa Skiathos, gdzie wspięliśmy się urokliwymi uliczkami na punkt widokowy, z którego rozciągały się zapierające dech w piersiach widoki na góry i morze; tam też odwiedziliśmy jedną z najpiękniejszych plaż w Grecji- plażę Koukounaries; w trakcie kilkugodzinnego rejsu statkiem bawiliśmy się tańcząc w rytmach greckiej muzyki, a niektórzy z nas widzieli delfiny płynące zaraz przy naszym statku
  • Meteory, wiszące na formacjach skalnych klasztory – zwiedziliśmy jeden z największych znajdujących się tam klasztorów – klasztor Varlaam; odwiedziliśmy pracownię ikon, gdzie zaprezentowano nam proces ich tworzenia; udaliśmy się także na punkt widokowy, z którego rozciągał się oszałamiający widok na góry, formacje skalne, na których znajdują się klasztory; poznaliśmy historię prawosławia, klasztorów, życie mnichów, architekturę kościołów prawosławnych
  • Ruiny Zamku w Platamonas, który został wzniesiony w XI w przez Krzyżowców

Dzięki udziałowi w mobilności i działaniach projektowych:

  • rozwinęliśmy nasze kompetencje w zakresie wielojęzyczności – ponieważ w trakcie całej mobilności posługiwaliśmy się językiem angielskim w trakcie prezentacji, konwersacji z greckimi uczniami i lokalnymi mieszkańcami, przygotowywania materiałów projektowych; przełamaliśmy bariery językowe; wykorzystaliśmy w praktyce wiedzę i umiejętności z zakresu języka angielskiego; wzrosła nasza świadomość potrzeby nauki języków obcych; wzrosła nasza motywacja do nauki języków;wzbogaciliśmy słownictwo z języka nagielskiego o terminy i wyrażenia związane ze straożytną Grecją, kuchnią, kulturą, geografią grecką; poznaliśmy, ćwiczyliśmy podstawowe zwroty w j. greckim;
  • rozwinęliśmy nasze kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się tj. wiara we własne możliwości, samoakceptacja, radzenie sobie ze stresem i trudnymi emocjami, autoprezentacja, samodzielność, umiejętności organizacyjne, zarządzanie sobą w czasie, umiejętność pracy w grupie międzynarodowej, efektywna komunikacja, asertywność, współpraca z osobami o różnych poglądach, tolerancja, umiejętność uczenia się, budowanie relacji międzyludzkich opartych na poszanowaniu innych kultur i wartości, oswojenie ze środowiskiem międzynarodowym;
  • rozwinęliśmy nasze kompetencje cyfrowe poprzez tworzenie materiałów projektowych z wykorzystaniem komputera, Internetu, różnorodnych programów i aplikacji; przygotowanie i obróbka zdjęć i filmów; wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji z Internetu;
  • wzrosła także nasza świadomość europejskiej różnorodności kulturowej i językowej;

Lista uczestników projektu Erasmus+

Opiekunowie: Jan Horbacz, Krystyna Horbacz, Dorota Pietkiewicz, Daniel Łoszkowski

Uczniowie:

  1. Aleksandra Fila 4a
  2. Aleksandra Jurysta 4b
  3. Aleksandra Kocięda 4b
  4. Amelia Maśnik 4b
  5. Bartosz Podgórski 4a
  6. Cyprian Maszczyk 2t
  7. Dominika Rowicka 4a
  8. Eliza Seweryn 4a
  9. Ewa Kacprzyk 2b
  10. Filip Piasecki 4a
  11. Jakub Machliński 4tp
  12. Joanna Masiuk 4b
  13. Julia Szuba 4b
  14. Julia Wiśniewska 2a
  15. Kornelia Wierzbicka 3b
  16. Maksymilian Rybski 4b
  17. Marcelina Maśnik 4b
  18. Martyna Rutkowska 2a
  19. Mateusz Chołołowicz 3a
  20. Mateusz Gołowicz 4a
  21. Natalia Żółtowska 3a
  22. Olaf Brynda 3t
  23. Olgierd Karpacz 4a
  24. Paweł Krajewski 4a
  25. Radosław Maj 4a
  26. Sara Kocoń 3a
  27. Wiktoria Bukowska 3a
  28. Wiktoria Król 2a
  29. Zofia Sapieja 3b
  30. Zuzanna Kowalczyk 2a

 

Lista uczestników projektu PMU PO WER

Opiekunowie: Alicja Śledź, Marta Rybska, Agnieszka Kochanowska, Kazimierz Dudek

Uczniowie:

  1. Anna Nalikowska 4b
  2. Barbara Grzegrzółka 2a
  3. Bartosz Ułasowicz 2b
  4. Dominika Dybikowska 4a
  5. Julia Ciulak 4tp
  6. Julia Klepczyńska 3a
  7. Julia Król 3a
  8. Julia Siejka 4a
  9. Laura Wojciechowska 3a
  10. Maciej Terlecki 4tp
  11. Małgorzata Guziak 2a
  12. Michał Rybski 2a
  13. Natalia Figlant 4tp
  14. Patrycja Niemanowska 2a
  15. Paulina Słoma 3a
  16. Roksana Brejnak 4b
  17. Stanisław Czapliński 2b
  18. Tomasz Kaczmarek 2a
  19. Wiktoria Ayed Ali 2b
  20. Yaryna Khomenko 2t

Nasze projektowe fanpage znajdują się pod poniższymi linkami:

-Erasmus+       https://www.facebook.com/profile.php?id=100086124035895

-PMU PO WER     https://www.facebook.com/profile.php?id=100085641536007

 Alicja Śledź – koordynator projektów

 

 Galeria:

Filmy